Kőgazdag mindenesember – Friderikusz eddig

2009 február 22
Az Alexandra Kiadó toplistájának első helyezettje

Az Alexandra Kiadó toplistájának első helyezettje

Életrajzi könyvet jobb esetben nem azért olvasunk, mert szeretjük vagy utáljuk az embert, aki köré a sztori épül, hanem mert kíváncsiak vagyunk a korra, a körülményekre és a szakmára, meg akarjuk érteni a kulisszák mögött megbúvó fejlődéstörténetet. A Friderikusz eddig interjúkötet jó pár hete kijött a nyomdából, de csak most jutott el hozzám – szerencsére.

Friderikusz Sándorral kapcsolatos első emlékeim egyike a kilencvenes évek elejére nyúlik vissza. A showman akkoriban papagájtarka ruhákban bohóckodott, minden csinos nővel flörtölt, a férfisztárokat pedig trófeáiról faggatta. A közönség zabálta, hetvenöt-nyolcvan százalékos nézettséggel tarolt, nem csoda, hogy az ötödikes farsangi bálon „Friderikusz-Show”-nak öltöztünk, én parodizáltam magát a showmant, óriási sikert arattunk. Egy alkalommal aztán egy fiatal, világhírű énekes volt a show vendége, és a beszélgetés már percek óta a csajok-bulik-siker témakör körül forgott. A harmadik-negyedik felületes kérdés után a világsztár ingerülten ugrott fel: „Elegem van abból, hogy a riportereket csak ez érdekli velem kapcsolatban. Most éppen egy komoly színdarabra készülök, közben pedig nagyszabású jótékonysági akciót szervezek Szomáliába. Kikérem magamnak ezt a hangot.” És akkor csoda történt: Friderikusz azonnal váltott. Bólintott, és egészen más hangfekvéssel, testtartással ezekről a dolgokról kezdte kérdezni a sztárt – hihetetlen mélységgel és felkészültséggel, mintha rögtön az első körben egy kétórás mélyinterjúra készült volna húszperces geg-show helyett. Voltam vagy tizenkét-tizenhárom éves, de ez a hozzáállás rettenetesen impresszált. (Nagy kár, hogy sehol sem lehet hozzájutni ezekhez a felvételekhez, kíváncsi vagyok, felnőtt szakmai szemmel hogy tetszene az interjú.)

Friderikusz szerint Havas legnagyobb hibája, hogy a valóságban is olyan, amilyennek a képernyőn látszik

Friderikusz szerint Havas legnagyobb hibája, hogy a valóságban is olyan, amilyennek a képernyőn látszik

Mindenesetre később is megfogott az, hogy Friderikusz sokféleképpen, de mindig felkészülten tud beszélgetni bárkivel, bárhol. Agyfrászt kapok attól, amikor Havas ötvenedszerre is eljátssza, hogy hülyeséget kérdez, aztán vállat rándít: „na, a szerkesztők már megint baromságot írtak fel, mindegy”, majd megkérdezi szappanoperasztár vendégét, hogy tulajdonképpen mi a fene is az a Barátok közt, mert ő még soha egy részt sem látott belőle. Nehéz megmondani, hogy ez nála csak allűr és imidzs, vagy valóban képes volt az elmúlt tíz évet tévés létére úgy lehúzni, hogy elkerülte figyelmét saját kenyéradó csatornájának (!) milliós nézettségű szuperprodukciója, aminek nézettségi adatai köré nem mellékesen az összes többi műsorsáv épült. Fábrynak szintén könnyű dolga van: „előfürdetést” végeztet embereivel, ahogy Vitray mondotta volt, az adásban neki már csak címszavakat kell mondania, amikre a vendég előadja az előre megbeszélt sztorit. Hajdú Péter az egyszeri kíváncsi néző szemszögéből kérdez, és ugyanolyan naivan kommentálja is az elhangzottakat: „na, én ezt most nem hiszem el, engem nem győztél meg”, komoly pro és kontrákkal előállni viszont egyáltalán nem szokott. Friderikusz ezzel szemben amolyan mindenes ember: szerkesztő-riporter-műsorvezető-gegmester-showman-producer-befektető, és ez még akkor is imponáló, ha bizonyos dolgai miatt egyébként nem szimpatikus.

Nagy kíváncsisággal vettem tehát kezembe a Friderikusz-könyvet, ami voltaképpen egy gigantikus, sokfejezetes interjúkötet, túlontúl őszinte beszélgetésekkel a szakmáról és a szakma képviselőiről itthon és a nagyvilágban. Abszolút okos, tiszta, vállalható forma ez egy (ön)életrajzhoz; lényegesen sokatmondóbb, érdekesebb vallomás és pontosabb korrajz, mint Fiala „szépirodalmi alkotásnak” szánt öncélú és terjengős Péklapátja. Az interjúkat készítő Mihancsik Zsófiát még a Magyar Rádiós korszakából ismeri Friderikusz, aztán később az ATV-n együtt szerkesztették a 414 adást megélt Friderikusz Most-ot, akkor jött az ötlet, hogy könyvformában összeszedjék az elmúlt ötven év szintézisét.

Mihancsik egyébként remekül kérdez: vitatkozik, ragaszkodik a válaszhoz, visszakanyarodik dolgokhoz, ha a helyzet úgy kívánja -  ugyanakkor nem játssza túl a szerepét. Ahol kell, pontosan azt kérdezi meg, ami az olvasót is leginkább érdekli: és ezzel mennyi pénzt kerestél? Mennyi volt a tiszta haszon? Hogyan számoltad el a költségeket? Mi volt ennél a műsornál Vitray honoráriuma? Tényleg feleségül akartad venni Stahl Juditot? Nem félsz, hogy egyedül öregszel meg? Ki járt jobban, az MTV vagy te? Miért van az, hogy azért a szakmában én is egyfajta színvonalat képviselek, mégse kerestem soha tizedannyit se, mint te? És Friderikusz mindenről részletesen számot ad, konkrét összegekkel, nevekkel, adatokkal, részletekkel. Ahogy kell. Márpedig pénzcsinálásban nagyon otthon van az ürge, lehet kérem jegyzetelni.

Pálffy állítólag előszeretettel rúgott be adás előtt

Pálffy állítólag előszeretettel rúgott be adás előtt

Friderikusz kétségkívül szókimondó ember, és bizony nem csak riadtszemű énekeslányoknak mer “beszólni” a Megasztár IV-ben. Az abszolút részletes szakmai leírásokon túl arról is beszámol, mi a véleménye a szaktársak munkásságáról: Fábryról, Vitrayról, Pálffyról, Havasról, Verebesről, Fenyő Jánosról, az apjától való elhidegüléséről, a tévéelnökökről, mesél a lehallgatási botrányáról, a kirúgásairól, a peres ügyeiről és persze a Gyurcsányhoz és Orbánhoz fűződő kapcsolatáról is. Utóbbinál enyhén fel is ébredt bennem a gyanú, hogy ez a sztori már mese habbal, de végeredményben a miniszterelnökök is esendő emberek, miért ne lehetne velük „ilyen viszonyban” valaki, aki az egykori First Ladyvel bandázott egyetemista korában? Ezen mindenesetre lehidaltam:

„Szóval felhívtam [Orbánt], hogy menjünk el egy hosszú hétvégére a Börzsönybe valahová. […] A vége természetesen az lett, hogy nem mentünk sehová, kudarcba fulladt a próbálkozásom. Szerintem Orbán is, a magyar közélet is nagy lehetőséget hagyott ki. Akkor úgy éreztem, van bennem annyi erő, hogy jól össze tudjam foglalni, mi mindenben csúszott szét a személyisége, és esetleg merrefelé van ebből kiút.”

Amikor az MTV-től való utolsó kirúgásáról esik szó, egy pillanatra megint elbizonytalanodtam, hogy igaz történetet olvasok-e, vagy a miniszterelnöknek nyalunk csontig épp. Az ominózus Népszabadság-interjú után ugyanis Gyurcsány felhívta: „Ne haragudj, hogy nem mentettelek meg, de politikusként nem lenne etikus, ha beleszólásom lenne a köztévé belső ügyeibe.” Vajon ez tényleg így zajlott, vagy ez csupán egy kedves gesztus a miniszterelnök felé Friderikusz részéről, aki állítólag első körben csalódott Gyurcsányban, utólag viszont már igazat ad neki. (Ha tényleg így történt, Gyurcsány igen bölcsen járt el, elvégre van már a királyi tévében így is elég csicskása, és egy újabb lehallgatási ügy után a jóisten se mosta volna le róla, hogy saját kezűleg irányítja az MTV minden megmozdulását.)

Fridi régóta ismeri Orbánt, Gyurcsánnyal később ismerkedett meg

Fridi régóta ismeri Orbánt, Gyurcsánnyal később ismerkedett meg

Szóval Friderikusz nem épp jobboldali, és nincs is ezzel semmi baj. Vezetett több közéleti műsort, van egy meggyőződése – ami nyilván mindenkinek van, totálisan objektív médium és véleménytelen riporter sehol a világon nem létezik. Pártállás miatt diszkvalifikálni vagy kitüntetni embereket csak nálunk meg a Balkánon szokás, egy egészséges társadalomban minden szorgalmas, tehetséges ember munkáját tisztelnünk kellene, akár jobbos, akár balos az illető. Fridi balos – na és? Attól még ő sem hisz kritikátlanul egy pártnak vagy egy politikusnak, benne is felmerülnek kérdések és ő is törekszik arra, hogy túllásson a felszínen. Amit a közéletről és az egyes politikusokkal való kapcsolatáról ír, az pláne érdekes, de korántsem ez adja a könyv gerincét.

A lényeg valahol az utószóban domborodik ki leginkább: Magyarországon nem kedvelik azokat, akik gondolkoznak és cselekszenek, önállóak és céltudatosak, vannak kreatív ötleteik és a pénzcsináláshoz is értenek. Ha a szomszéd kőgazdag, eleve kizárt, hogy becsületes munkával jutott hozzá a vagyonhoz, ha a munkatárs túlórázik, lehetetlen, hogy nem stréberségből teszi, hanem valóban „szenvedéllyel űzi mesterségét”. A hazai médiamunkások többsége mérhetetlen cinizmussal leplezi tudatlanságát, a kontraszelekció tarol, az irigység burjánzik. Még ha netán akadnak is elfogultságok, túlzások is a könyvben, azért mégiscsak meglepő (de nem mulatságos), hogy még egy magamfajta, veszélytelen ebihal is egy az egyben ugyanazzal az attitűddel találkozott a hazai tyúkszaros médiaszegletben, mint egy Friderikusz-féle óriáscápa. (Pedig én aztán az általa jellemzett szaktársak közül csak egyvalakivel dolgoztam együtt, és az illető mindkettőnk szerint alkalmatlan… és gerinctelen is mellé bónuszként. Remek.)

Az utószóban Gerő András nagyon jól megfogja a lényeget:

„Kultúránk, minden szólam ellenére, nem segítőkész abban, hogy a tehetség sikerre tudja átváltani magát. A magyarok inkább azt szeretik, ha a tehetség tragédiába fordul. Élő emberről nyilvánosan jót mondani szolgalelkűségnek, már-már faragatlanságnak számít. Halála után viszont senkit sem lehet kritizálni. Nem véletlenül van így: a balsors motívum a magyar kultúra normalvilágának szerves része. Felmentést ad az alól, hogy szembenézzünk saját kicsinyességünkkel, rosszindulatunkkal, esendőségünkkel – mindazzal, amivel mi magunk akadályozzuk meg a tehetség sikerre vergődését.”

És akkor most gondoljunk azokra, akik a sok kutyába küldött celeb mellett túl sokak, túl színesek, túl különcök, túl tehetségesek voltak, életük jelentős részében mellőzöttnek érezték magukat, halálukig pedig a kutya se foglalkozott velük. Albert Györgyi, Cserháti Zsuzsa, Dönci, Szilágyi Laci meg a többiek. A tragikus sorsú művészek és kreatívok mellett üdítő kivétel egy pasi, aki – tetszik, nem tetszik – önerőből sokra vitte és még elégedett is az életével. Eddig. Igaz, azt mondja, az NBC-nél még kazettatartó-mindenesember is szívesen lenne, és nem vágna eret, ha megint albérletbe kényszerülne. De fogjuk még látni - tetszik, nem tetszik – képernyőn is, az fix.

28 vélemény leave one →
  1. 2009 február 23
    norubi permalink

    Bár nincs olyan magyar médiaszemélyiség, akinek a véleményére odafigyelek (életrajzuk pedig még kevésbé érdekel), de Friderikusz tényleg karizmatikus egyénisége a hazai médiatörténetnek. Az én gyermekkoromnak is meghatározói voltak show-műsorai (melyek természetesen nyugati mintát követtek) és vendégszereplései során is igen domináns tud lenni, ám mindez kevés ahhoz, hogy kézbe vegyem az életrajzi kötetét…. én ilyen vagyok.

  2. 2009 február 23

    Me’ nem vagy életrajz-buzi! :)

    Ez érdekes, nekem egy-egy műfaj van, amit nem bírok kézbe venni, mert egyszerűen tíz perc alatt vagy elunom kegyetlenül, vagy baromira irritálni kezd: fantasy és a sci-fi. Na, ezektől hideglelésem van, ami kicsit ellentmondásos, ha bból indulunk ki, hogy a disztópikus regényeket meg nagyon bírom.

  3. 2009 február 23
    norubi permalink

    Hidd el, van 1-2 sci-fi és fantasy író, akinek az életrajzát fontosabbnak tartom, mint Sanyiét. De igazad van, ez egyénektől függ. :)

  4. 2009 február 23

    Az írók életrajzát én is, de a művek… mármint, mint műfaj nem szoktam ilyentet olvasni. Igaz, életrajzi szinten hegedűkészítő nagymesterekről vagy focistákről is olvasok akár. Ami jön. :)

  5. 2009 február 23
    tee permalink

    Én szeretem a sci-fit, de a fantasyt nem, kivétel a Gyűrűk ura, mert azt imádom. Az életrajzokhoz meg hangulat kell, egy időben sokat olvastam, most abszolút nem (kivéve sportolók, ugyebár…). És a disztópiák jöhetnek minden mennyiségben :)

    • 2009 február 24

      A Gyűrűk ura zseniális, meg a Star Wars is. (Fantasy az is nem? Van benne egy csomó fura figura).

  6. 2009 február 23

    Fridi volt az a sómen aki elhozta a tuti nyugatot a 90es évek elején-közepén. Dzsoki Jújing, Májkel Nájt, Piedóne, Banderas amint József Attilát olvas spanyolul. Tisztelet jár neki, de nagy komolykodás, Larry King féle bekérdezés, már nem áll jól neki. Kiválóan műveli, jól tényfeltár, jó kérdez, de nem így szokták meg, ő a nagybetűs showman. 90es évekbeli retró.

    • 2009 február 24

      Dévid Hesszelhoffot Fridivel megtaláltam a youtube-on, eléggé ott van. :)

      Hát, valahol a népszerűséggel is az a baj, h beskatulyáznak egy szereobe, aztán életed végéig “úgy maradsz”. Én ezekért a közéleti, beszélgetős műsorokért eleve nem vagyok oda annyira, bár ha jól csinálja vki, azt nyilván elismerem. A szólás szabadsága annó nagyon gyengén indult, de aztán később jobb lett a helyzet.

  7. 2009 február 23

    mi az a disztópia?
    én az életrajzot nem birom a scifit fantasy-t szeretem. :D
    irj mindről amit olvasol ilyen kis összefoglalót és tökjó lesz mert akkor tuti nem kell öket elolvasnom majd. ez nekem elég egy életrajznak :D

    • 2009 február 24

      Majd csinálok egy “kötelezők röviden Vaddi tollából”, az egyetemen is főleg a “Shakespeare röviden, prózában és magyarul”-féle kiadványok voltak a legkapósabbak. :) Néhány klasszikusnak már úgyis van modernizált kivonata, pl. Az egri csillagok is ezek közé tartozik. :)

  8. 2009 február 24
    norubi permalink

    A disztópia, negatív utópia. Nem ideális társadalmat mutat be, hanem egy az uralkodó hatalom által ideálisnak beállított látszatjóléti társadalmat (hmm… nem ismerős?), burkolt diktatórikus rendszert, általában a jövőbe helyezve, de a jelenkori (illetve az adott történet korabeli) társadalomra rávetítve. Tulajdonképpen sci-fi ez is, de sokkal érzékenyebb a társadalmi jelenségekre, mint a tudomány eredményeire, illetve azokat is társadalmi hatásuk alapján vizsgálja.

    1984 és Szép új világ kötelező olvasmányok, de Eszter talán sokkal többet is a figyelmetekbe ajánlhat, én ezeken kívül nem sokat olvastam. Szégyellem is. -pirul-

    A Star Wars valóban fantasy inkább, mint sci-fi. De annak nem rossz.

  9. 2009 február 24

    Hihi, en is pont őt olvasom. Anno 3 konyvet emeltem le 1szerre, Péklapát, Eddig és Miért pont én. Közben Albert Györgyi könyve kiesett, mert kezembe akadt a könyvtárban a hangoskönyve, amit ő maga olvas fel, azt végighallgattam.
    @ Norubi: en sem az eletrajz miatt olvasom ezeket, hanem a korrajz miatt. Persze a hitelessege megkerdojelezheto es erosen szubjektiv.

  10. 2009 február 26
    Thomas permalink

    Nem is tudom, hol kezdjem:) Fridi nagy kedvencem, gyerekkorom egyik meghatározó alakja (mit meg nem adnék én is, ha újranézhetném azokat a Friderikusz Show-kat, illetve Meglepő és mulatságosokat). Senki és semmi nem tudja nálam pótolni a szórakoztató műrorait. A politikai beállítottsága nem érdekel, egyszerűen csak bírom a stílusát, és imádom a műsorait (már ami nem politika).

    Az könyvét én is nézegettem már boltban, de amikor megláttam, hogy mennyibe kerül, gondoltam, majd csak kölcsönadja valaki egyszer:) Az első mondatodban állítottnak én pont az ellentéte vagyok, de azért persze érdekelnek a kulisszák mögötti sztorik is.

    Amúgy nem szokásom életrajzi irományokat olvasni, de azért már volt rá példa (pl: kedvenc filmrendezőmnek, David Lynchnek is van egy hasonló interjúskötete, azzal alig tudtam betelni:). Nem vagyok egy nagy olvasó (ezt már abból is észrevehetted, hogy már vagy 3 hónapja megvan a könyvetek, és még csak a minap kezdtem el:), de 90%-ban sci-fit szoktam fogyasztani:) Fantasyt viszont egyáltalán nem.

  11. 2009 február 26

    Hú, Albert Györgyi könyvére én is nagyon kíváncsi vagyok. Igazából Fridit is kölcsön kaptam, szomszédomé, sajnos ezek mind pokoli drágák (apropó, és a Pokoli történetek? mondjuk az más tészta, nyilván – és szerintem sok is benne a fikció).

    Engem az idegesített, hogy Friderikusz Megasztár-kritikáival kapcsolatos fő ellenérv az volt, hogy “mit képzel magáról ez az erkölcstelen, rossz buzi” (lásd youtube). Fel nem fogom, kinek mi köze hozzá, milyen alapon érvel vki ezzel – még ha mondjuk, teszem azt, igaz is. Érveljenek azzal, h szerintük szakmailag megalapozatlab vagy csak túl nyers, vagy bármi egyéb, de a “buzizástól” felmegy bennem a pumpa. Szóval, nagy az isten állatkertje.

    • 2009 Szeptember 17
      Marcsi permalink

      Olvastam Fridi és Albert Györgyi könyvét is.

      Tény, hogy Fridinek van egy érdekes stílusa, de ez az ő magányügye, a szakmájában elért sikerekért tisztelem őt. Fridire eleve mindig büszkén néztem, mivel földim :-), és valóban a semmiből indult hátszél nélkül. Ha a médiát, művészvilágot nézem többnyire mindig kideül, hogy a többség családtag…ezt sem ítélem el, nyílván mndenki segíti a gyerekét, aki egy (barát)főszerkesztő számára nem idegen, hanem mondjuk Pista/Jóska fia, így szívesebben alkalmazza.
      Viszont nagy dolog az, hogyha valaki tényleg önerőből ér el sikereket, Fridi esetében nem is kicsiket: sok minden volt az első. Ami engem is meglepett az az, hogy mennyire kikezdték, támadták és hogy mennyire anyagias ez az egész világ (bár ma mi nem az…)
      Azt tudom, hogy sokan Fridi műsorain nőttünk fel. Ami még érdekes, hogy én is azokra a vendégekre emlékszem, akiket ő is említ a könyvében: a bogárevő, az a lány, akinek újra összehozták a családját,stb.
      Mindenesetre Fridi jó példa arra, hogy lehet itt is előre jutni, sikeresnek lenni nagyon-naqyon sok munkával, mert azért ő sokat dolgozott.

      • 2009 Szeptember 17

        Abszolút. Az egy érdekes téma, hogy ki mire jót a híres szülőkkel, írtam is erről nemrég cikket, igen. Mondjuk én nem ismerem azt az oldalt első kézből, mert én is más pályán mozgok, mint a teljes rokonságom 5 generációra visszamenőleg, de az tény, hogy kemény lehet mondjuk egy Karinthy- vagy Lennon-örökséggel bármibe is belefogni… szóval azért azt se próbálnám ki, még ha néha el is keserít, hogy “magam vagyok, mint a kisujjam” minden téren e szempontból.

        Fridi előtt viszont tényleg le a kalappal!

        • 2009 Szeptember 18
          Marcsi permalink

          Hol lehet elolvasni a cikket?

          Igen, érdekes az, hogy ki mire megy a hátszéllel.

          Én is hasonló cipőben járok, mint Te, és egyáltalán nem bánom, mégis érdekes a fent említett téma.

          Néha belegondolok, hogy pl. Sz. Dóra akkor is ennyire foglalkoztatott színésznő lenne, ha a papa nem Sz. Mikós lenne. Az indítattásnál előnnyel indulnak, gondolok itt pl. arra, hogy tehetséggondozással, képzésekkel sokat lehet “lökni” valakin, főleg gyerekkorban, és ennek tükrében nem mindegy, hogy a szülők fogadnak egy zenetanárt vagy nem…esetleg a tanár maga a papa vagy annak valamelyik közeli barátja, aki akár szívességből is foglalkozik a kis nebulóval.

          A másik oldala ennek az, hogy állandóan ott kísért a család neve, és biztos sokszor kell duplán bizonyítani, hogy nem csak azért van ott, ahol, mert…

          Ha valaki tehetséges, nem gond, ha jó helyre kerül, na de amikor fogalma sincs a dolgokról…és valószínűleg sok tehetséges “Dóra” is szaladgál még a világban, akiknek soha sem fogjuk megismerni a nevét, még akkor sem, ha keményen dolgoznak.

          De hát így van ez, amióta világ a világ, sok helyen látom ezt, mindenhol van “x” fia, “Z” apja, főnök babája, stb.

          Én örülök annak, hogy eddig mindig magam miatt értem el, amit elértem, nem tartozom senkinek és bármikor véleményt alkothatok a munkahelyemen is (na, persze bizonyos normákat betartva), mert nem kell kussban ülnöm, hogy mondjuk ne égessem apámat…(nálunk van erre példa, bejön a papa, leszúrja a fiát, az meg úgy ül ott, mint aki besz…t) És ez csak egy előnye annak, ha valaki maga ér el sikereket, hiszen ott van még az önbecsülés, stb. :-)

  12. 2009 február 26

    Csak most sikerült végigolvasnom a “kritika-ajánlót” és ha levonom a tanulságokat, akkor számomra csak pár megállapítás marad. A magyar médiatörténelemben ott hagyta a lábnyomát, de jó mélyen – ez így igaz. Ma egy hasonló show megbukna… és bukik is napról napra, mert sok hasonló próbálkozás volt, és még a showman sem tudott úgy visszatérni a Friderikusz-Show és származékai pl. Békítő-Show kifutása után , hogy az igazán felvigye a mércét. Az országnak ott és akkor (másfél országos tv csatornával az éterben) ez kellett – megmutatta milyen is a nyugat, hogy mi jön. Jött is.
    Az ő és munkássága esetében is ugyanoda kanyarodunk vissza, mint pl. Frei Tamás esetében: amikor már túl nagy a választék hasonszőrű műsorokból (kábeltévés és egyéb tudományos és társadalmi csatornák éjjel-nappal menő dokumentumfilmjei), akkor a “home-made” már nem kell senkinek.

    Ezért is bukik Frei is, pedig azért TV2, az TV2, de még ez sem menti meg.
    Ami a művészek és kreatívok elismerését illeti: klasszikus társadalmi (főként a magyar ember miatt) karikatúra – addig nem kell míg él, utána meg már szinte szentté avatjuk.

    Disztópia – én inkább anime szinten mozgok, de Ghost In The Shell? … szerintem az is ott van :-)

    Gyűrűk Ura – érdekes, személy szerint én is istenítem a regényt, de a többi fantasy könyv kihullik a kezemből és nem veszi be a gyomrom, mindig úgy érzem, hogy a GYU újrahajrázása….

    • 2009 február 27

      Igen, Friderikusznak elvitathatatlan érdeme, hogy az elsők között volt. A showja emellett innovatív is volt: oké, beismerten nyugati mintából építkezett, de voltak iszonyat jó, eredeti ötleteik, ami sok-sok munkát is igényel. Manapság a licenszműsorokkal sokkal lustábbak a szerkesztők: átvesznek mindent, úgy kényelmes. Fridiék megcsinálták hogy egy műsorban ötperces jeleneten 5×8 órában dolgoztak (ötletelés, szervezés, felvétel, vágás etc.), pedig valószínűeg konkurencia híján harmadannyi munkával is ugyanannyi lett volna a nézzettség. Ez azt mutatja, hogy a maga műfajában igényes volt a műsor, az biztos.

      Érdekes rész a könyvben, amikor Oprah Winfrey-vel beszélget Friderkusz (leggazdagabb-legnézettebb “showwoman” Amerikában). Kérdezi, milyen Friderikusz showjának a nézettsége. Fridi mondja, hogy 80-85%-os, Winfrey erre elájul, leborul, levegőt se kap. Nála a csúcs nézettség 12-14%. Kérdezi, hány csatorna van Mo.-on, mire Fridi szemrebbenés nélkül: 80 körül. :DDD Aztán persze bevallotta, hogy egy tévé van, két csatornával, de Winfrey közölte, hogy ez így is óriási teljesítmény.

      Az mondjuk tény, hogy sajnos nálunk mindent a nézettség dönt el. Az a műsor marad és kap elismerést, ami nézett… még a közszolgálatin is, ahol azért nem csak errekéne ügyelni.

      off: Gyűrűk ura rulez!!!

  13. 2009 február 26
    Thomas permalink

    Számomra a Meglepő és mulatságos is hozta ugyanazt a feelinget, mint régen, és ugyanolyan nagy örömmel néztem, pedig az már egy másfajta műsor volt, és ha jól emlékszem, valamelyik kereskedelmi csatornán ment már. Sőt, ma is örömmel tapadnék a képernyőre, ha csinálna valami hasonlót!:) Nem érdekes, hogy fél vagy 70 csatornányi a konkurencia, úgyse nézem egyiket sem:)

  14. 2009 február 26
    Celle permalink

    Azért Az én mozim c. sorozatáról se feledkezzünk el, az egyáltalán nem show volt, jó is volt, sikere is volt, igaz, nem olyan széles körben, mint a “bohóckodásoknak”. Ez utóbbiak tényleg nem az eredetiségükről voltak híresek, de szerintem ahhoz is tehetség kell, hogy valaki jól megtalálja azt, ami sikerre vezet, és ráadásul még meg is meri csinálni. És lássuk be, nagyon bejött. Biztosan rengeteg munka volt vele, és biztosan cél volt valamilyen elképzelt, tervezett színvonal megtartása, ami még akkor is elimerést vált ki belőlem, ha nem feltétlenül voltam, vagyok a műfaj híve.

    Ja és Banderas amint József Attilát szaval… már ezért megérte. :-)

    (A Gyűrük Urát úgy olvastam, hogy még nem is tudtunk a fantasy műfaj létezéséről. Még a rendszerváltozás előtt. Legalábbis én nem tudtam. Szerencsém volt. :-) Anyáááám milyen nagyon régen…)

  15. 2009 február 26
    Celle permalink

    Ami pedig a tragikus sorsú celebeket illeti… Sajnos nem hiszek abban, hogy egy ország (kötzösség) megölné a tehetségeit, ahogy ezt egyszer mondta valaki. Maga a személy is súlyosan benne van abban, ami vele történik. Pont Cserháti Zsuzsáról mesélték, hogy nem lehetett a közelébe férni, és képtelen volt elviselni a sikert. Vagy egy régebbi példa: Szécsi Pál. Nem válthatsz meg embereket önmaguk ellenében. :-( Más kérdés, hogy milyen véleménnyel vagy róluk életükben-halálukban.

    • 2009 február 27

      Nyilván kettőn áll a vásár, elvégre a már felsorolt művészeknek is volt némi szerepe abban, hogy boldogtalanok voltak. Szenvedélybetegség, válások, hisztik – azért abban nem hiszek, hogy a felelősség bármilyen körülmények között is a környezet számlájára írható. Gyakori védekezés embereknél az, hogy “a családom, anyámék tönkretettek”, de ez csak ideig-óráig élő kifogás, az árnyékból ki lehet és kell lépni. Viszont az azért tény, hogy Cserháti, Albert Györgyi, Máté Péter meg a többiek sokáig voltak méltatlanul elhanyagolva, és ezen körülmény érthető módon hatással volt későbbi szenvedélybetegségeik kialakulásában. Nem mentség, nem kifogás, de tény.

  16. 2009 március 2

    Hetvegen kivegeztem a Fridi konyvet. Irtora elveztem es kivivta az ember a csodalatomat. Azert -amellett, h irto sok szo esik benne penzrol- eleg sokszor alltam ertetlenul a dolgok finanszirozasi modja elott. Ott van pl a pelda, hogy kiment anyjaval Monte Carloba es vegul megvette az Iseura2-t. Irta, hogy szallodara is alig volt penze, de aztan nagyvonaluan elsiklik afolott, hogy vegulis mibol vette meg magat a sorozatot. Vagy rosszul emlekszem?
    Masik nagy hianyerzetem a maganelete korul allt be, hiszen rettento reszletesseggel szamolt be a kamaszkorarol (pl apjaval-anyjaval valo kapcsolat), de a szexualis beallitottsagarol egy szo sem esett. Pedig nyilvan a sok melo mellett az is rasegitett, hogy a meleg kozosseg elegge osszetarto szakmai teren is. Nehez elhinni, hogy az osszes ellenseget pusztan szakmai feltekenyseg es hozzanemertes hozta.

  17. 2009 június 25

    Véletlenül keveredtem a blogodra, de itt ragadtam, pedig ebédet kéne gyártanom… :)
    Amúgy meg a témához kapcsolódva: egy okos ismerősöm mondta egyszer: Magyarországon lehetsz sikeres, de ne nagyon!
    Fridit emberileg én sem csíptem, de az vitathatatlan, hogy nagyot alkotott a magyar médiában. (emlékszel pl. az álinterjúkra? az valami szenzációs volt!)
    Na szóval grat a blogodhoz, jövök máskor is, ha nem baj…

  18. 2009 június 27

    Nagyon örülök, hogy idetaláltál – elvégre ezért írok (meg az asztalfióknak)! :)

    Igen, és egyre több igazságot látok abban is, amit Fridi a magyar munkamorálról írt, ami egyedülálló a világon.

    All in all, köszönöm, hogy benéztél!

Trackbacks & Pingbacks

  1. 21st century breakdown? « Vergiftet – Eszter’s Offtopic

Válasz

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS