Cigánybűnözés?

2009 február 10

Cigánylány

Cigánylány

Álszemérmes, hipokrata hozzáállást mutat, amikor  “cigány” szót csak suttogva, félve, zavartan ejtjük ki, mintha valamiféle pejoratív jelzőről lenne szó. Ha egy rendőrségi jelentésben a “roma származású” is szerepel, a politikai korrektség illúziójában alvók máris rázzák a fejüket, miféle égbekiáltó arcátlanság, hogy nevükön mertünk nevezni egy létező etnikai kisebbséget. Nevükön bizony – még ha ez a név az utóbbi időben egy vitatható, oda nem illő utótaggal is bővült: bűnözés. Cigánybűnözés.

A cigány vajda elszántan állítja, roma bűnözés márpedig nem létezik. Létezik bűnözés, amit minden egészséges erkölcsi érzetű – fehér, barna, fekete vagy sárga – ember zsigerből elítél, és léteznek a cigányok, akik egy többezer éves vándornépből nőtték ki magukat Európa legnagyobb etnikai kisebbségévé. A cigányok pedig éppoly sokfélék, amilyen sokféle az ember maga.  

A szélsőséges csoportok ezzel szemben bőszen állítják, hogy bizonyos típusú erőszakos cselekedetek megítélésének fő kriminológiai szempontja az elkövető etnikai hovatartozása: nevezetesen az, hogy a tettes (vádlott?)cigány. Meggyőződésük, hogy léteznek olyan típusú bűncselekmények, amiket jellemző módon cigányok követnek el: lopás, késelés, kötekedés, verekedés…  és a többi. És valóban: az olaszliszkai lincseléstől a Blaha Lujza téri tizenegyéves késelőig számos olyan esetet tudunk felsorolni, ahol az elkövető ősei valóban nem Árpád seregével keltek át a Vereckei-hágón. Az is statisztikai tény, hogy a börtönökben számszerűen több a roma fogvatartott, mint a magyar bűnőző – más kérdés, hogy e tény etnikai, fajbiológiai alapokon nyugszik-e, vagy éppen egyszerű szociálpszichológiai magyarázata van (értsd: a cigányok között több a hátrányos helyzetű család, tehát ők a bűnügyi szempontból “veszélyeztetettebb” kategóriába tartoznak, érthető módon kerül ki hát több bűnöző ezekből a körökből). A “hátrányos helyzet” persze nem mentség, de (szintén)  tény – tessék is ennek megfelelően értékelni.

Az MKB Veszprém 27 éves román beállósát, Marian Cozmát vasárnap szúrták sziven

Az MKB Veszprém 27 éves román beállósát, Marian Cozmát vasárnap szúrták szíven

Marian Cozma meggyilkolása után a kérdés persze újra előkerült: létezik-e cigánybűnözés? Meghalt egy fiatalember és megsérült egy másik, amiért egy túlerőben lévő, késes “cigánybanda” beléjük kötött. Tragédia. 

A sajátos körülmény, hogy a honi média szemérmesen kerüli a “cigány” kifejezést, jelen esetben csak olaj a tűzre: a közvélemény dühöng, a szélsőségek első számú közellenségnek nevezték ki a “mocskos, büdös cigányt”, ki viselkedésével és puszta létezésével “országunk” jólétét, biztonságát és békességét fenyegeti. Előkerülnek a történetek a szomszédról, aki pozitív diszkrimináció révén jutott lakhatási támogatáshoz és keres tízgyerekes munkanélküliként kétszer annyit, mint “a becsületesen dolgozó fehérember”. 

Itt a válság, elkezdődött a bűnbakgyártás is. Mert hiszen milyen elven köthetjük bármilyen bűncselekmény elkövetését faji, vallási, etnikai, szexuális vagy bármilyen egyéb hovatartozáshoz? A móri mészárlás óta létezik talán “móribűnözés” is, aminek jogán az összes móri lakost el kellene ítélnünk? Az utóbbi időben Ausztriában két komoly emberrablási ügy is port kavart (Natascha Kampusch és a Fritzl-család ügye, az amstetteni rém) - beszélnünk kellene talán “osztrákemberrablásról”, netán “osztrákbűnözésről” is? Alapunk van rá, hiszen statisztikailag több nagyvolumenű emberrablási ügyre derült fény Ausztriában az utóbbi időben, mint például Belgiumban vagy Lichtensteinben.   

Mit tegyünk inkább? Hát ítéljük el a bűnözést. A késelős gyilkos ne tíz évet kapjon – amiből “jó magaviselet” miatt hat lesz – hanem tényleges életfogytiglant, mondjuk 600 évet, ahogy az Amerikában szokás. A börtönben ne tévés-netes kétszemélyes, fürdőszobás zárkában lakjon, hanem egy puritán cellában, ahonnan minden nap  8 órás, hasznos kétkezi munkát végezni viszik. Tanulhat, dolgozhat, de a büntetés legyen következetes, arányos és legyen visszatartó ereje. Ha cigány az illető, ha nem.

Közben pedig beszéljünk a cigányságról, a cigányokkal (is). A cigány vajda és a cigány szervezetek foglalkozzanak a romákat érintő mindennapi ügyekkel, kommunikáljanak népükkel  integrációról és bizonyos fokú asszimilációról. A kisebbség képviselői – politikusok, művészek, médiaszemélyiségek – szánjanak időt és pénzt kultúrájuk értékeinek kidomborítására, és újra meg újra határolódjanak el a cigányokat involváló bűncselekményektől – éppúgy, ahogyan a szélsőséges csoportok cigányszidásától és cigánybántalmazásától is. 

Mindenekelőtt pedig mondjuk ki mindannyian: vannak cigányok, egyesek szerint létezik cigánybűnözés is, amit bizonyos statisztikai adatok ugyan alátámasztani látszanak – mégis embertelen és lehetetlen dolog egyes személyek mocskos ügyeit egy teljes, többmillió főből álló népcsoport nyakába varrni.      

A diszkrimináció első lépése mindig a valamiféle másságra irányuló általánosítás. Újabb emberi diszfunkció,  és még csak politikai csoporthoz sem köthetjük a jelenséget. Hiszen miről beszélünk, amikor nem egy “ballib” (sic!) ismerősöm szájából hallottam már a mondatot: “Gyerekem, csak cigányfiúval ne állíts haza, mert kiraklak!” vagy épp: “Ugyan már, elvégre a cigányok közt se mindenki bűnöző, de attól még létezik cigánybűnözés…”

Cigánybűnözés, no igen. A szó létezik. Mert létrehoztuk. Először szavakat hozunk létre, aztán szabályokat, a határ pedig az auschwitzi csillagos ég.

19 vélemény leave one →
  1. 2009 február 11
    gashicsavargo permalink

    Hmmm…a téma írtó mély és sokszor még én is azon ébredek föl, hogy nem tudom mittévő legyek…akartam erről egy sorozatot is írni, de nem volt kellő időm rá és épp egy cikkemben megérintettem… a gond, hogy Európában még nem eléggé ismert és kezelt téma… pro és kontra érv tömérdek van, de nem lehet általánosítani…Romániában talán még nagyobb az elítélés és még annyira sem integráltak, mint Magyaro-n.
    A büntetésekkel én is egyet értek részben, de mint (remélhetőleg future advocate) mondhatom, hogy ez Európában nem annyira egyszerű mint “over the pond”. Igenis sajnos szarul vannak létrehozva a törvények, de Európában a bünöző védelme már meghaladta az áldozat és családja védelmét, mégha ezt neked egy törvényhozó sem fogja bevallani. Túl sok emberjogos duma meg hasonlók. Az abszolút érv mindig is az lesz Európában (a TV-re és konditeremre vonatkozóan), hogy az embert már megfosztottad szabadságától, tehát csak ennyitől tilthatod meg és nem a többitől (az más kérdés, hogy menyibe is kerül egy bünöző eltartása és kinek a pénzéből fizetik. Ugyanakkor az amerikás eletromos székes módszer sem alkalmazható nálunk. Plusz mindig is meglesz a lehetősége, hogy rossz embert itélsz el.

  2. 2009 február 11
    Dreamside permalink

    Hmm, zseniál! Egyetértek mindennel.

  3. 2009 február 11

    Egyetértek azzal, hogy hihetetlen mértékű korlátoltságról tesz tanúbizonyságot az, aki megpróbálja összemosni a szociális helyzetből adódó hátrányokat faji, vallási, vagy szexuális alapú diszkriminációval és létrehoz ilyen műszavakat: cigánybűnözés – lám, nálam még a helyesírás ellenőrző is aláhúzza….
    Az emberiség ezért pusztul el, a különbséget keresi, hogy negatív irányba diszkriminálhasson és hasonlóságot keres, hogy védje rossz szokásait és elpalástolja hibáit….
    Szánalom…
    Ami ott történt: tragédia, ám semmivel sem kisebb a többi, fel nem kapott tragédia…., sőt történt ettől hajmeresztőbb is….

  4. 2009 február 12

    Általában már a “cigánybűnözés” szónál elakadnak a megoldóemberek, pedig egyszerűen csak arról van szó, hogy kettősen értelmezik a szót és kölcsönösen teret sem hagynak a tisztázására

    1, A PC értelmezés szerint a cigánybűnözés kifejezésnek nincs értelme, mert durván általánosít és tudat alatt feltételezi, hogy minden cigány bűnöző, egyben pedig a bűnözés bizonyos formáit kizárólag az etnikumok körében kell keresni. Kapirgálja az igazság egy részét, de nem a teljeset.

    2, A hivatalos-hatósági értelmezés szerint a cigányság igenis rendelkezik olyan sajátosságokkal, amelyek csakis rá jellemzőek és másféleképpen kell kezelni a bűnözés egy bizonyos fajtáját – az elkövetők etnikuma alapján. Jellemzően kis, vagyon elleni, vagy erőszakos bűncselekményekről van szó. Ez is logikus – egy elszigetelt magyar lezüllött családhoz elég egy járőrkocsi, vagy két rendőr is meg tudja oldani például az őrizetbevételt, vagy a dádázást.
    Egy egységes, a szabályokhoz alkalmazkodni képtelen cigány enklávé rendbe tételéhez tömeges beavatkozásra és -állandó- felügyeletre van szükség, akár roma rendőrök szolgálatba állításával is. Vagy a vajdával rendezni le a dolgokat.

    A második verzió ugyanúgy “cigánybűnözést” takar egy bizonyos fokon. A rendőrségnek egészen máshogy kellene kezelnie a cigányok problémáját és tényleg az etnikai-társadalmi sajátosságok miatt. A gond ott van, hogy ezt nem tehetik. Felülről ellehetetlenítik a munkájukat úgy, hogy “egységes” fellépést írnak elő, ráadásul a leghalványabb célzást sem tehetik ezekre az etnikai különbségekre (Pásztor sajtótájékoztatója megmutatta). Na itt az igazi baj.

  5. 2009 február 12

    ott a probléma, hogy senki nem képes átfogóan látnia cigányság helyzetét. vagy mindenre rasszizmust kiált, és ez a lehető legrosszabb hozzáállás, mert így azt sem fogja észrevenni, ami pedig ott van az orra előtt: vagyis a rengeteg problémát. ez egy roppant kényelmes álláspont: nincs cigánybűnözés, a cigány pont olyan ember, mint a fehér, ergo nincs semmi probléma. vagy ki akarja irtani a cigányokat, ami szintén érthető, mert onnan eddig jó nem jött. (a cigányprímások ideje meg lejárt már vagy száz éve.)

    a legnagyobb gond, (rasszizmus nélkül, pedig én eléggé az vagyok), a cigányság maga: az életfelfogásuk, az életmódjuk, a beilleszkedni képtelen vérmérsékletük, az nulla igényességük mind szellemi, mind fizikális dolgokra. adj oda egy cigánynak egy kiglancolt, tisztességes életre berendezett házat vagy lakást. egy hét múlva úgy fog kinézni, mint a disznóól. az iskolából kikerülnek úgy cigányok, hogy írni-olvasni nem tudnak.

    valahol olvastam, hogy az állam a hibás egyedül, mert nem tesz semmit.
    adva van egy alapoktatás, lehetőségük van a továbbtanulásra, a szakmai képzésekre, a munkába állásra (bár ez most nem olyan egyszerű, de azért a cigányok sem az utóbbi 3 évben töltötték meg a börtönöket.). ezek mind-mind nyitva állnak az előtt, aki hajlandó ezekkel élni.
    és ahhoz, hogy kordában lehessen őket tartani, igenis tudomásul kell venni azokat az etnikai sajátosságokat, amik után mindenki az ombudsmant kezdi emlegetni: ott először isten van, aztán a vajda, aztán a családfő. a fehér ember szava semmit nem ér. ez van.

    az állam azonban mégis hibás: azokért a töméntelen mennyiségű segélyeknek a folyósításáért, aminek a beszüntetését senki nem vállalja magára. a cigányság jelen pillanatban a társadalmon élősködő, igen nagy számú népréteg, amit az a mára már igen kevés számú kereső réteg tart el, aminek a kifosztására alapvetően szakosodtak.
    miért kell a semmire egy életen keresztül segélyeket folyósítani? nincsenek rákényszerítve, hogy elmenjenek dolgozni, sőt, el sem megy, mert a postás házhoz viszi az elinnivalót. és lássuk be, alapvetően igazuk van. ha csak azért megkapják a havi százezret/gyerek, akiket kivesznek az állami neveldéből (gondolom, azzal mindenki tisztában van, hogy nem a jószívük vezérli őket. ők beadják gondozásba a sajátjukat, hogy aztán a tezsvírét meg kivegyék, mert a tezsvír kiveszi az övékét, aztán majd félúton visszacserélik. meg egyébként is egy helyne van az egész pereputty.).
    ha csak azért megkapják a havi tizenezreket, mert hátrányos helyzetűek, minek mennének el dolgozni?
    lehetne még ezt az oldalát is vesézni, de vagy alapjaiban forgatják fel a törvényeket, vagy lincselés lesz egy idő után.

    a liberálisok egyébként a lehető legrosszabb állatfaj. többek között a zsidó iskolákat őrök védik, még az utcába se teheti be a lábát gyanús elem, cigányt max csak képen látott, és minden, ami az életnívójukban negatív, csakis a fotoshop műve lehet. a bársonyszékből baromi könnyű “liberálisnak” lenni, de hol marad a tisztességes emberrel szembeni liberalitás? mert ez így eléggé egyoldalú álláspont. “én zsidó vagyok, védem a cigányokat, így jogot formálhatok arra, hogy engem se bántsanak a zsidóságomért.”
    nagyon kilóg a lóláb.

  6. 2009 február 13

    No igen, én azt mondom, h igenis muszáj beszélni a cigányproblémáról, mert ugye a “beilleszkedési nehézség” és az ebből adódó problémahalmaz egyértelmű. De a “cigánybűnözés” kategória erre nem megfelelő.

    Van egy olyan cigányréteg, amitől félek és undorodom, az ilyen Raffael-Sztojka-féle despota kötekedők, de az általánosítás akkor se út. Az ilyenek miatt sok normális, becsületesen dolgozó cigány (ismerek ilyeneket, és nem csak a prímások közt :)) is szégyelli magát és hátrányt szenved. Talán azért tudok pozitívan beszélni róluk, mert szerencsére személyesen is ismerek ellenpéldákat a “tipikus cigánybőnöző” sémára, és vannak jó tapasztalataim romákkal.

    Egyébként a pozitív diszkriminációval sem értek egyet. Mi az, hogy valaki etnikai alapon részesül különleges bánásmódban?

  7. 2009 február 13
    Szonj permalink

    Ad 1, kicsit OFF megint: Zenetanuló gyermekecskeként elég sok muzsikus cigány csemetét ismertem. Rohadtul senki nem cigányozott, de ők magukat sosem nevezték romának sem egymás közt, sem előttünk, nem romák-cigányok előtt. Ettől kezdve nekem ezzel a cigány az pejoratív szóval bajom van, mert szerintem nem a megnevezésükön múlik az, miként bánunk velük. Szóval ökörködtünk sokat velük zenekarban, több pulttársam is volt közülük, semmi, de semmi gond nem volt velük. persze ők nem havi nettó 20 ezerből élő, hanem egyértelműen jómódúbb, ha nem feltátlenül értelmiségibb családból származó gyerekek voltak. Sokuk zeneakadémista lett, mostanában is diplomázik pár. Tehetségesek, és nem érdemlik, hogy sztojkák miatt leköpjék őket az utcán.

    Ad2. nem cigány, kínai meg arab bűnözés van szerintem, hanem van pl szegénybűnözés, meg vannak ezek a kigyúrt, agyilag hátrányos helyzetű, kötekedős stb stb emberek, mint ez a sztojka is. Mindeféle bőrszínben. Unintellignes íkúfájter kisebbbségi komplexumos minimaffiózók, akiket hagynakugrálni. És ez a baj.

    Ad 3. jaja szerintem is 1500 év gyilkosságért mondjuk, azt felezhetik, harmadolhatják is nyugodtan, who the hell cares?

    Ad 4. RIP Marian Cozma. Nem vagyok kézilabdarajongó, nem ismertem őt sem, csak azt tudom, amit most olvastam róla, meg hogy nagyon fiatal és nagyon tehetséges volt. Bár táán ennek kellett volna az első pontnak lennie

  8. 2009 február 13

    Marian Cozma: a héten vmelyik Blikkben volt cikk a temetéséről, fotó a menyasszonyáról és a húgáról… no bazz, az rendesen hazavágott egy órára. Elképesztő. Az is durva, hogy ilyesmi megtörténhet, és a jelek szerint közben – és utána is, lásd a rendőrség inkompetenciája – mindenki tehetetlen. Az ember felteszi a kérdést, hol lehetünk biztonságban?

    A szegénybűnözés meg a kimondott agresszorkodás szerintem is megkülönböztetést érdemel. Egy dolog tüzelőt lopni azért, mert fáznak a gyerekek, meg egy dolog szíven szúrni egy védtelen embert. Nem azt mondom, hogy a tüzelőlopás nem bűncselekmény és nézzük el a tettesek viselkedését szociális alapon, de két különböző dologról van szó, és egyik sem faji alapon dől el.

  9. 2009 február 13

    Sziasztok! Na emellett én sem tudok elmenni szó nélkül. Épp ma raktam fel egy videót. Épp ebben a témában. Tegnap hívta rá fel a figyelmemet egy barátom. A dátum régebbi, de szerintem most főleg aktuális. Minap voltam egy borsodi településen ahol annyian élnek a romák,mint nálunk,Olaszliszkán. Felszálltunk a buszra, szó szerint ezt mondta egy hölgy amikor meglátott egy romát-”Büdös senkiházi, ingyenélő cigó”- Én nem mondtam semmit,de akivel voltam az is roma volt. Mesélte hogy már hetek óta ez megy náluk, szó szoros értelmében letolja a magyar a buszról a romákat, elzavarják őket a postáról, a buszváróból. Nem tudom mi történt,de elég fura volt. De ha belegondolunk ezt maguknak akarták. Nem? Olaszliszkán a romák is félnek, érzik hogy valami nem lesz jó jövőben. Most nem kapnak segélyeket, mert először el kell számolniuk a bedolgozott idővel. Ugyebár új rendelet van. A polgármesterünk meg agyalhat azon,hogy melyik magyartól veszi el(mert eddig csak velük dolgozott) a munkát,hogy odaadja annak aki “rászorul”. Röhej! És az a legelszomorítóbb, hogyha tegyük fel “egyszer nem csak megvédeném magam, hanem a kutyámmal széttépetném”, akkor meg én megyek börtönbe, az ő családjának meg nyalná a seggét a sok alapítvány… na meg az ombudszman:) Mert az milyen egy hangzatos név,ha valakit megöl-kirabol-megerőszakol- egy roma… Lehet hogy e komment helyett inkább egy no comment is elég lett volna? :( Hmm…

  10. 2009 február 13

    Ez abból fakad, hogy egyszerűen borzalmasan rossz a roma-politika. Csak a következő opciók léteznek:
    a, cigányozás orrba-szájba
    b, a cigány-probléma kikerülése, mintha nem is létezne, és minden a legnagyobb rendben lenne (holott nincs)
    c, pozitív diszkrimináció, a segélyek nem szociális, hanem etnikai alapon dőlnek el, és a romákkal szembeni “erőszak” nem egyszerű bűncselekmény, hanem “rasszista” magatartás, ami közügy.

    Talán a b, ezek közül a legnagyobb baj.

  11. 2009 február 14

    Szonja kommentjéről (amit látunk :)) az jutott eszembe, hogy a helyzet hasonló volt szeptember 11. után, amikor az arab és távol-keleti bevándorlók leszármaszottjait is hátrányos megkülönböztetés érte a terrottámadás miatt. Leköpték a buszon Alit, Musztafát és Hasszánt, mert biztos ők is terroristák és öngyilkos merénylők.

  12. 2009 február 14
    Szonj permalink

    Strange, de már én is létom a kommentjeimet.
    Igen, tegnap este a híradóban beszéltek arról, hogy Cozma temetésére elmentek a veszprémi csapat tagjai, és hogy higyan fogadték őket, tisztelettel, és remélem, nem csak én vagyok alulinformált, de mintha legalább a román-magyar ellentét most nem kerülne elő. Ez talán nagyon morbid és le se kellene írjam, de valamilyen mini mértékben és szinten talán annyi “”"”"értelme”"”"” van (millió idézőjelben) szegény fiatal halálának, hogy végre most nem románpzás és magyarozás van, azt hiszem, nincs magyar, aki ne sajnálná és értetlenkedne egy ilyen tragédia fölött.
    Vagy ez hülyeség? (amit írtam, persze)

  13. 2009 február 14

    Hát igen, at least. Egyébként azt olvastam, h legelőször a román hírben mondták ki straight away, hogy cigány elkövetőkről van szó, aminek annyi az előnye, hogy a román közvélemény ismeri a roma-problémát és rögtön levágták, miről van szó. Durva.

  14. 2009 február 14

    jclayton – Tipikus, hogy nem mertek hozzá kommentfelületet adni azé’ a kedves olvasónak (az origón is le kellett venni, mert nem győzték moderálni).

    BTW: ez az igazi nekem való szakma. Nem kell igazi cikket írni, csak véleményt, blogot. Na, ezt bírnám csinálni napi 24 órában! (Mellesleg egyáltalán nem rajongok a “publikus megmondom-blogokért” a hírportálokon. Vagy lehet, csak azért ingerel a műfaj, mert manapság kicsit többet kapunk belőle, mint annó a nagy napilapokban glosszát, jegyzetet, tárcát összesen.)

    Megmondani a frankót – ez köszönjük, a haveroknak és nekem is jól megy; átfogó riportot írni több oldalról – na, az már melósabb feladat. Igaz, a riportban is lehet jegyzet.

  15. 2009 február 16

    Sziasztok.

    “A szélsőséges csoportok ezzel szemben bőszen állítják, hogy bizonyos típusú erőszakos cselekedetek megítélésének fő kriminológiai szempontja az elkövető etnikai hovatartozása: nevezetesen az, hogy a tettes (vádlott?)cigány”

    Értem amit mondasz, csak nem tudok vele azonosulni. Én nem vagyok semmilyen szélsőséges csoportnak a tagja, a politikába sem ártom bele magam, de ha beismerjük, ha nem, akkor is léteznek olyan bűncselekmények, amiket döntő részt cigányok követnek el, gondoljunk csak a kábel- és színesfém tolvajlásra, a tyúk- és bicikli lopásokra, hogy ne is folytassam. Ronda szó a cigánybűnözés, erőltetett műszó, semmi kétség. De szerintem nincs rasszista felhangja (mondjuk attól függ, ki mondja) , csak annyit jelent, olyan bűnözés, amit cigányok követnek el.

    @Szonj: a magyar-román viszonyról ez nekem is eszembe jutott, nem is tudom, mikor fordult elő olyan utoljára, hogy a magyarok és a románok kollektíven összefogtak, egyetértettek volna valamiben, és azért annak volt egy jelképes értéke, hogy egy román nemzeti büszkeség temetésén Bukarestben magyar nemzeti színű szalag legyen, és ezt mindenki helyénvalónak gondolja.

    “a román közvélemény ismeri a roma-problémát és rögtön levágták, miről van szó”

    Persze, mert ott is nagyon sok cigány él, csak ott nem nyalják ki a seggüket, már bocsánat, hanem, ha nem dolgoznak, kirekeszti őket a társadalom, és kész.

  16. 2009 február 16

    Szia mustang!

    A “cigánybűnözés” inkább mint szó zavaró, mert túl erős az az asszociáció, hogy “minden cigány bűnöző”, ami – talán nem kell mondani – durva és valótlan általánosítás. Az igaz lehet persze, hogy bizonyos bűncselekményeket nagyobb százalékban követnek el romák.

    Egyébként nem tetszik a cigány vajda hozzáállása. Mi az, hogy “és amikor a magyar követ el roma ellen bűncselekményt? Mi se megyünk rögtön az ombudsmanhoz!” A vajdának itt ki kellene mondania, hogy a cigányságnak integrációs gondjai vannak, amivel foglalkozni kell. De a megoldás NEM a pozitív diszkrimináció (senki ne kapjon lakást és szoctámot PUSZTÁN azért, mert cigány.) Ez csak szítja az ellentéteket és elkényelmesíti a beilleszkedni nem tudó (nem csak roma) elemeket.

  17. 2009 február 17

    A cigányokhoz való viszonyulásunk függ attól, hogy ki milyen típusút ismert meg… ha valakinek a környezetében olyan cigányok élnek, akik lopnak, csalnak, hazudnak, verekednek, vagy akár megerőszakolnak – aztán nem tehetsz semmit, mivel megfenyegetnek, hogy megölik a családod, és szerencsétlen megerőszakolt tini nem mer szólni… stb.. így nézve azt hiszem nem csoda, hogy megszületett a “cigánybűnözés” szó…

Trackbacks & Pingbacks

  1. Hol élnek ezek az emberek?! « Vergiftet – Eszter’s Offtopic

Válasz

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS